top of page

Souvenirs #001

Een van de leukste dingen van andere landen bezoeken vind ik de culturen. We zijn op dit moment op reis in Azië, in Thailand om precies te zijn. Je kunt hier heerlijk eten en daarom vind je hier ook veel aardewerk. Laat ik daar nou net gek op zijn. Hieronder lees je een aantal korte stukjes over mijn schatten uit Chiang Mai.

Slippers

Omdat ik in Nederland geen leuke sandalen kon vinden besloot ik om een goedkoop paar op vakantie te kopen. Simpele goedkope slippers die ik ook weer achter kon laten als er geen plek meer zou zijn in onze tas. Met het bezoeken van veel tempels, waar je niet met schoenen naar binnen mag, en een baby in een draagzak zijn schoenen met veters niet ideaal. Toen ik in Chiang Mai door de kleine straatjes wandelde hingen daar deze fantastische mega lelijke vissen slippers. Met mijn liefde voor 'vreemde' items kon ik deze natuurlijk niet laten hangen. Ze waren de €3 dubbel en dwars waard want ze lopen heerlijk!

''Met mijn liefde voor 'vreemde' items kon ik deze natuurlijk niet laten hangen.''

Sint Jacobsschelp

Toen we vanuit het park in Chiang Mai terug wandelden naar ons hotel en verdwaalden in de kleine gezellige straatjes van het oude centrum liepen we langs een vreemde verlaten pottenbakkerij. Er stonden metershoge kasten vol met de leukste borden en schalen. Het leken alsof het een soort B-keuze was. Dat maakte ze niet minder mooi. We vonden daar het leuke diep blauwe schelpen schaaltje, deze konden we natuurlijk niet laten staan aangezien we in de 'Sint Jacobskapel' wonen. Bij diezelfde pottenbakkerij kochten we het grote groene bladbord.

Kandelaars

Op een van de leukste markten (De Warorot market in Chiang Mai) waar wij tot nu toe zijn geweest vonden we bij een oud mannetje tussen de kikkers en schildpadden twee leuke gele kandelaars. Voor 15 Baht per stuk, omgerekend nog geen €0,40. Bij het zelfde kraampje kochten we ook de twee bloemenschaaltjes.

Handwerk

Op de Sunday walking street heb je ongeveer 1,5 kilometer lang kraampjes met leuke souvenirs. Veel olifanten en kleding maar als je goed rondneust vind je een aantal kraampjes die iets uniekere spullen verkopen. Ik zag een leuke leren tas, kocht deze niet en heb nu al spijt. Na lekker gegeten te hebben (een hele lading sushi voor nog geen €5) vonden we een meisje dat een kleedje had vol met handgemaakte potjes, kopjes en bordjes. Ik moest me heel erg beheersen maar zocht toch twee leuke dingetjes uit, namelijk het schenkkannetje en het 'gestipte' bordje.

Zoals je merkt ben ik gek op servies, dit is slechts een kleine selectie van de schaaltjes en bakjes die we hebben gekocht. Binnenkort komt er ook een deel 2, 3, 4, 5, 24, 56 online met al onze andere schatten.

Voor nu wens ik iedereen een เย็นดี

bottom of page